Czy można domagać się zadośćuczynienia za podanie leku, na który pacjent jest uczulony?

Michał Grabiec        16 sierpnia 2016        Komentarze (0)

Czy istnieje coś takiego jak odszkodowanie za źle podane leki? Pacjent, trafiając do szpitala, najczęściej posiada wiedzę o swoich dolegliwościach, uczuleniach czy złych reakcjach na niektóre leki. Pacjenci informują o tych okolicznościach, żeby uniknąć przykrych konsekwencji podania niewłaściwego leku, np. wstrząsu anafilaktycznego. W niektórych przypadkach nawet śmierci.

Kto odpowiada za źle podane leki?

Dlaczego czasami dochodzi jednak do podania niewłaściwego leku? Przyczyny są różne i zależą od wielu czynników.

Czasami szpitalowi zaszkodzi zła, chaotyczna organizacja pracy na oddziale szpitalnym.

Częścią historii choroby zakładanej każdemu pacjentowi przy przyjęciu do szpitala są dane uzyskane z wywiadu lekarskiego i badania przedmiotowego pacjenta.

To właśnie w trakcie wywiadu lekarskiego pacjent przekazuje kluczowe informacje dotyczące swojego stanu zdrowia, dolegliwościach przebytych chorobach, przyjmowanych lekach.

Zgodnie z definicją znajdującą się na stronie internetowej Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego, wywiad lekarski to:

„jeden z etapów badania pacjenta; podczas wywiadu lekarz zbiera informacje o: aktualnych dolegliwościach występujących u pacjenta – charakterze i czasie trwania objawów chorobowych, przyjmowanych lekach, przebytych chorobach, schorzeniach występujących u najbliższych członków rodziny; istotnym elementem wywiadu lekarskiego jest także zebranie informacji o stylu życia pacjenta, sposobie odżywiania się, nałogach, aktywności fizycznej i ewentualnych zagrożeniach epidemiologicznych wynikających z wykonywanej pracy”.

Zatem kto odpowiada za źle podane leki? Jak widzimy, już na tym etapie lekarz powinien uzyskać i odnotować informacje o możliwym uczuleniu pacjenta. Jeżeli z powodu błędów organizacyjnych (zły obieg dokumentacji między personelem) kolejny lekarz nie spogląda na ten dokument, wówczas o pomyłkę nietrudno.

Paradoksalnie, dość często trafiają się przypadki, gdy personel medyczny przeoczy informację o tym, że np. pacjent jest uczulony na konkretną grupę antybiotyków. Wówczas podanie leku należącego do tej grupy może spowodować przykre konsekwencje, np. wstrząs anafilaktyczny.

Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, że pacjent, który otrzymał zły lek, zaczyna obawiać się jakichkolwiek kontaktów ze służbą zdrowia i przez to pogarsza swój stan zdrowia.

Wówczas stopień krzywdy wyrządzonej pacjentowi poprzez podanie niewłaściwego leku może być wyższy, co przekłada się na wysokość dochodzonego i zasądzanego przez sąd zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.

Pomyłkowe podanie leku

Niewłaściwe podanie leku, takie jak błąd w podaniu leku, podanie niewłaściwych leków czy zastosowanie niewłaściwej dawki, może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. W takich przypadkach ważne jest, aby poszkodowany miał świadomość, że przysługuje mu prawo do ubiegania się o odszkodowanie za źle przepisany lek, które może zrekompensować skutki jego podania.

Jeżeli interesują Cię takie tematy jak odszkodowanie za błędy medyczne i prawo medyczne – Blog, na którym właśnie jesteś, będzie dla Ciebie źródłem wartościowej wiedzy. Przeczytaj też:

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Grabiec Legal Kancelaria Radcy Prawnego Michał Grabiec Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Grabiec Legal Kancelaria Radcy Prawnego Michał Grabiec z siedzibą w Katowicach.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem m.grabiec@grabiec-legal.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: