Odszkodowanie i zadośćuczynienie za błąd lekarza stomatologa

Michał Grabiec        18 kwietnia 2017        6 komentarzy

Nie można powiedzieć, że wokandy polskich sądów pękają w szwach od postępowań związanych z błędami w sztuce medycznej. Jest to jednak dość liczna grupa procesów, z którymi muszą zmagać się sędziowie oraz pełnomocnicy reprezentujący swoich klientów.

Wśród procesów o błąd w sztuce dużą część zajmują sprawy związane z nieprawidłowym leczeniem stomatologicznym, powikłaniami po zabiegach dentystycznych. Zdarza się też, że lekarze stomatolodzy nie realizują w swoich gabinetach obowiązku realizowania praw pacjenta, takich jak chociażby prawo do wyrażenia świadomej i swobodnej (i często pisemnej zgody), prawo do informacji o stanie zdrowia czy prawo dostępu do dokumentacji medycznej

Zapewne wiesz, że takie naruszenia też są źródłem odpowiedzialności cywilnej lekarza dentysty (za wyjątkiem prawa do dokumentacji medycznej). Jeżeli jednak nie słyszałeś o zadośćuczynieniu za naruszenie praw pacjenta to zapraszam do lektury tego wpisu.

Niedawno przed Sądem Apelacyjnym w Katowicach zapadł wyrok orzekający na rzecz pacjenta łącznie kwotę 106 tysięcy złotych tytułem zadośćuczynienia i odszkodowania. Pozwanym w procesie był ubezpieczyciel kliniki stomatologicznej, co jest w pełni dopuszczalne, gdyż pacjent może z powodzeniem zamiast sprawcy szkody pozwać właśnie ubezpieczyciela.

Sprawa dotyczyła nieprawidłowego leczenia uzębienia polegającego na zastosowaniu  implantów przez stomatologa. Całe leczenie miało zostać zakończone w kilka tygodni od pierwszego zabiegu.

Pacjent zdecydował się na leczenie, jednak  chciał też zapoznać z proponowaną metodą leczenia. Stomatolog zapytany o szczegóły proponowanego leczenia poinformował ustnie pacjenta, że jest to nowatorska metoda.

Pacjent nie uzyskał  innej informacji – zarówno co do przebiegu leczenia jak i o jego ewentualnych powikłaniach.  Nie została sporządzona pisemna zgoda na leczenie. Znieczulonemu miejscowo pacjentowi  stomatolog usunął  3 zęby oraz wprowadził 6 implantów. Po usunięciu szwów okazało się, że pacjent nie jest w stanie założyć protezy, której wcześniej używał.

Pacjent czuł się coraz gorzej, nie mógł spożywać innych niż płynne posiłków. Przyjmował także antybiotyki i leki sterydowe. Wystąpiła wysoka gorączka.

Lekarz podjął się dalszego leczenia i założył pacjentowi protezę zębową. Pojawiły się kolejne uciążliwości i dolegliwości. Powód zdecydował się na zrobienie zdjęcia panoramicznego uzębienia, aby stwierdzić, jaki jest rzeczywisty stan jego szczęki.

Z prywatnej opinii uzyskanej przez pacjenta wynikało, że zarówno wstawienie implantów jak również założenie protezy zębowej zostały wykonane nieprawidłowo i leczenie powinno zostać rozpoczęte od nowa. Wiązało się to z koniecznością usunięcia założonych implantów.

Pacjent kontynuował leczenie naprawcze u innego stomatologa, jednak nie udało się w całości wyeliminować skutków wcześniejszego leczenia. Nadal pacjent uskarżał się na ból oraz stany zapalne szczęki.

W oparciu o opinię biegłego stomatologa sąd prawie w całości uwzględnił żądanie pacjenta i zasądził od ubezpieczyciela kwotę 106 tysięcy złotych. W zakres tej sumy wchodzi:

  • odszkodowanie za poniesione koszty leczenia, w tym leczenia naprawczego prowadzonego przez innego stomatologa – w przybliżeniu 31 tysięcy złotych;
  • zadośćuczynienie za krzywdę (cierpienia psychiczne i fizyczne) będącą bezpośrednim skutkiem nieprawidłowego leczenia – w przybliżeniu 60 tysięcy złotych;
  • zadośćuczynienie za naruszenie praw pacjenta do uzyskania prawa do informacji o proponowanej metodzie leczniczej, braku wyrażenia objaśnionej zgody – w przybliżeniu 15 tysięcy złotych.

Sąd nakazał także aby ubezpieczyciel zwrócił pacjentowi koszty procesu. Wyrok jest prawomocny, gdyż sąd apelacyjny rozpatrywał apelację ubezpieczyciela od wyroku sądu okręgowego. Apelacja ubezpieczyciela została w całości oddalona.

O ile nie budzą wątpliwości kwoty odszkodowania i zadośćuczynienia za doznaną krzywdę, to warto zwrócić uwagę na stosunkowo wysoką sumę zadośćuczynienia za naruszenie praw pacjenta.

Kwota 15 tysięcy złotych została uznana przez sądy za niewygórowaną, co powinno się odczytywać jako podtrzymanie trendu odchodzenia od zasądzania jedynie symbolicznych zadośćuczynień za zawinione naruszenie praw pacjenta.

{ 6 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Paulina Lipiec 22, 2018 o 22:51

Witam mam taki problem w piatek nie moglam spac z powodu strasznego bolu zeba sobota to samo z samego rana w niedziele lekko napuchlam z jednej strony trafilam do prywatnego stomatologa , z rtg zeba otworzyli kanaly i bez zadnego antybiotyku puscili do domu kasujac 280zl
1 godz po wizycie bylo jeszcze gorzej caly czas puchlam i dostalam temperatury pojechalam do nich rozcieli mi dziaslo i zalozyli saczyk poprosilam ich o jakis antybiotyk bo udalo mi sie dodzwonic do mojego dentysty byl bardzo zdrziwiony ze odrazu nie dostalam na wizycie recepty na antybiotyk Detysta ktory mi to robil skasowal mnie 150 za wystawienie recepty 3 razy sie pytalam za co bo nie wierzylam ze mozna tyle za recepte 100% platna zaplacic i tak o 22 trafilam z temp 38,5 do szpitala okazalo sie zapalenie twarzoczaszki . Mam po kazdej wizycie zdjecie jak wygladalam paragony rtg i wypis ze szpitala czy cos da sie zrobic z tym.? Z gory dziekuje Paulina

Odpowiedz

Michał Grabiec Lipiec 30, 2018 o 17:39

Dzień dobry, chyba najmądzrzej jest zakończyć leczenie i dopiero potem myśleć o zadośćuczynieniu/odszkodowaniu. Zdrowie ważniejsze.

Odpowiedz

Dominika Wrzesień 3, 2018 o 11:33

Dzień dobry.
Tydzień temu miałam zabieg dłutowania ósemki. Niestety straciłam czucie w jeden stronie języka i nie mogę do końca otworzyć ust. Dodam ,że zgodę na usunięcie ósemki , i informacje z możliwymi powilkaniami dostałam dopiero po zabiegu , która odrazu podpisałem ( byłam bardzo obolała po zabiegu, ledwo stałam na nogach , podpisałam nawet nie patrząc co to ) teraz mam pytanie, czy jest możliwość bądź wogole sens ubiegać się o odszkodowanie ?

Odpowiedz

Michał Grabiec Wrzesień 4, 2018 o 14:24

Podpisanie zgody dopiero po leczeniu jest nieprawidłowe. Znaczy to, że pacjent został poddany zabiegowi bezprawnie (bez wymaganej prawem zgody). Jeżeli wszystkie te okoliczności zostałyby potwierdzone w sądzie i dysponowałaby Pani dowodami na ich poparcie, to sprawa sądowa może być rozsądnym rozwiązaniem.

Odpowiedz

Katarzyna Wrzesień 10, 2018 o 10:22

Witam serdecznie,
Chciałabym się dowiedzieć gdzie mogę uzyskać informację czy
stomatolog, który leczył mi zęba popełnił błąd w sztuce lekarskiej?
Chodzi o leczenie kanałowe, podczas którego doszło do przebicia się do
zatok -nastąpiło zakażenie, brałam antybiotyk ale nic się nie
poprawiło i na prześwietleniu nadal widać że coś jest nie tak.
Prawdopodobnie trzeba będzie usunąć tego zęba(za którego leczenie
wydałam prawie 1000 zł) oczyścić zatoki i zniwelować ptzestrzeń
pomiędzy zatoką a górną szczęką. Podejrzewam bład lekarski ponieważ
przed rozpoczęciem leczenia kanałowego nie zostało zrobione zdjęcie
RTG, dzięki któremu udałoby się może dostrzec wielkość korzeni i
uniknąć przewiercenia ich.
Mam nadzieję, że napisałam w miarę jasno i zrozumiale.
Z góry dziękuję za jakąkolwiek odpowiedź.

Odpowiedz

Michał Grabiec Wrzesień 12, 2018 o 09:50

Dzień dobry Pani Katarzyno, prowadzimy postępowania w sprawie błędów w sztuce stomatologicznej. Oczywiście taki stan faktyczny jaki Pani podała mógłby być podstawą roszczeń względem stomatologa, jednak powinniśmy uzyskać większa liczbę informacji. Czy posiada Pani dokumentację medyczną z leczenia endodontycznego? Jeśli tak, proszę o przekazanie skanów. Pozdrawiam

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Grabiec Legal Kancelaria Radcy Prawnego Michał Grabiec Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Grabiec Legal Kancelaria Radcy Prawnego Michał Grabiec z siedzibą w Katowicach.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem m.grabiec@grabiec-legal.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: