Leczenie szpitalne – zobowiązanie należytej staranności czy też osiągnięcia określonego rezultatu?

Michał Grabiec        08 grudnia 2014        Komentarze (0)

Pamiętam, że jeszcze podczas odbywania aplikacji, sporządzając dla klienta opinię prawną i przeszukując w tym celu uczone księgi, zastanawiałem się, czy leczenie szpitalne powinno być kwalifikowane jako zobowiązanie rezultatu czy też należytego starania?

Zajęło mi  wówczas dość długo  zanim udało mi się dojść do ostatecznych wniosków. Nie byłem zresztą wówczas wcale pewny, że te wnioski są prawidłowe. Pamiętam jednak, że trafiły w sedno problemu.

Obecnie, zdumiony stwierdziłem, że brakuje na blogu odpowiedzi na to pytanie. Chcę Ci zatem wyjaśnić tę dość podstawową kwestię.

W przypadku niektórych usług, powyższe pytanie nie nastręcza większych komplikacji – idąc do piekarni po bułkę i płacąc stosunkowo niewielką kwotę, chcesz otrzymać świeże pieczywo. Myślę, że nikogo nie usatysfakcjonuje odpowiedź piekarza, że pomimo starań, ciasto tym razem nie urosło.

Podobnie, trafiając do warsztatu samochodowego i pragnąc za zdecydowanie zbyt duże pieniądze wymienić spaloną świecę zapłonową, masz prawo oczekiwać, że nie zobaczysz więcej irytującego komunikatu „Awaria pojazdu. Skontaktuj się z serwisem”.

Czego natomiast oczekujesz udając do szpitala usunąć wyrostek robaczkowy? Rezultatu w postaci wycięcia wyrostka czy należytej staranności personelu?

Jako przykład chciałbym zacytować charakterystyczny wyrok Sądu Apelacyjnego w Lublinie, z dnia 29 września 2005 roku ( sygn. akt. I ACa 510/2005). W orzeczeniu tym sąd stwierdził, że:

„ Do obowiązków lekarza oraz personelu medycznego należy podjęcie takiego sposobu postępowania (leczenia), które gwarantować powinno, przy zachowaniu aktualnego stanu wiedzy i zasad staranności, przewidywalny efekt w postaci wyleczenia, a przede wszystkim nienarażenie pacjentów na pogorszenie stanu zdrowia.”

Co to oznacza?

Z treści powyższego wyroku wysnuć należy wniosek, że działalność medyczna jest przede wszystkim działalnością starannego działania. Jeżeli zatem personel jest należycie przygotowany, na oddziale szpitalnym dochowane są wszelkie standardy sanitarne i organizacyjne, a leczenie wykonane zostało zgodnie ze wskazaniami sztuki medycznej – wtedy nawet ewentualne niepowodzenie nie będzie obciążać szpitala czy poszczególnych członków personelu. Jest to więc klasyczne zobowiązanie dołożenia należytej (aczkolwiek podwyższonej) staranności.

Czasami jednak interwencja medyczna może mieć charakter zobowiązania rezultatu. Taka sytuacja występuje chociażby w przypadku ekstrakcji zęba czy większości zabiegów chirurgii plastycznej.

Także takie czynności, jak wykonanie badań diagnostycznych są z reguły czynnościami w których liczy się rezultat. Pacjent może zatem oczekiwać konkretnych efektów takich działań.

Chcąc zatem dochodzić odszkodowania za błędy szpitalne, musisz pamiętać, że najczęściej niewystarczające będzie wykazanie samego niepowodzenia leczenia. Ważne abyś udowodnił, że w którymś momencie procesu leczenia doszło do pomyłki czy niestaranności, która spowodowała wystąpienie błędu w sztuce.

Więcej o zasadach dochodzenia odszkodowania znajdziesz we wpisie „Naprawienie szkody z tytułu błędu medycznego”.

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: