Czy można domagać się zadośćuczynienia za podanie leku, na który pacjent jest uczulony?

Michał Grabiec        16 sierpnia 2016        Komentarze (0)

Pacjent trafiając do szpitala najczęściej posiada wiedzę o swoich dolegliwościach, uczuleniach czy złych reakcjach na niektóre leki. Pacjenci informują o tych okolicznościach, żeby uniknąć przykrych konsekwencji podania niewłaściwego leku, np. wstrząsu anafilaktycznego. W niektórych przypadkach nawet śmierci.

Dlaczego czasami dochodzi jednak do podania niewłaściwego leku? Przyczyny są różne i zależą od wteckaielu czynników.

Czasami szpitalowi zaszkodzi zła, chaotyczna organizacja pracy na oddziale szpitalnym.

Częścią historii choroby zakładanej każdemu pacjentowi przy przyjęciu do szpitala są dane uzyskane z wywiadu lekarskiego i badania przedmiotowego pacjenta.

To właśnie w trakcie wywiadu lekarskiego pacjent przekazuje kluczowe informacje dotyczące swojego stanu zdrowia, dolegliwościach przebytych chorobach, przyjmowanych lekach.

Zgodnie z definicją znajdującą się na stronie internetowej Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego, wywiad lekarski to:

„jeden z etapów badania pacjenta; podczas wywiadu lekarz zbiera informacje o: aktualnych dolegliwościach występujących u pacjenta – charakterze i czasie trwania objawów chorobowych, przyjmowanych lekach, przebytych chorobach, schorzeniach występujących u najbliższych członków rodziny; istotnym elementem wywiadu lekarskiego jest także zebranie informacji o stylu życia pacjenta, sposobie odżywiania się, nałogach, aktywności fizycznej i ewentualnych zagrożeniach epidemiologicznych wynikających z wykonywanej pracy.”

Już na tym etapie lekarz powinien uzyskać i odnotować informacje o możliwym uczuleniu pacjenta. Jeżeli z powodu błędów organizacyjnych (zły obieg dokumentacji między personelem) kolejny lekarz nie spogląda na ten dokument, wówczas o pomyłkę nietrudno.

Paradoksalnie, dość często trafiają się przypadki, że personel medyczny przeoczy informację o tym, że np. pacjent jest uczulony na konkretną grupę antybiotyków. Wówczas podanie leku należącego do tej grupy może spowodować przykre konsekwencje, np. wstrząs anafilaktyczny.

Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, że pacjent, który otrzymał zły lek zaczyna obawiać się jakichkolwiek kontaktów ze służbą zdrowia i przez to pogarsza swój stan zdrowia.

Wówczas stopień krzywdy wyrządzonej pacjentowi poprzez podanie niewłaściwego leku może być wyższy, co przekłada się na wysokość dochodzonego i zasądzanego przez sąd zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.

 

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: